Beskrivelse
Vi Spiller Klaver 1 Klaver Node
Den sikkerhedsfølelse, som herved skabes, er en forudsætning for et sundt klaverspil, uden spændinger (=levende musik). Et stort antal opgaver af forskellig kunst, som skal løses og skrives ned, vil bl.a. gøre det lettere for læreren at beskæftige flere elever samtidig, når der er tale om gruppeundervisning. Eleverne i en gruppe bør natur- ligvis også akkompagnere hinandens sang; der findes tekst til de fleste melodier. I kanon’er kan flere pianister spille samtidigt, medens de øv- rige kan synge l-, 2– eller 3-stemmigt. Desuden er det muligt at udføre de selvstændige rytmer, som findes udskrevet i en del stykker, på rytmeinstrumenter. På disse og lignende måder kan en hel gruppe elever beskæftiges i en fælles musikalsk virksomhed. Akkorder er kun anvendt i meget lille udstrækning. I stedet er der lagt vægt på at gøre hænderne uafhængige af hinanden ved en luftig stemmeføring. Samtidigt er samlingen søgt udformet således, at styk- kernens toneomfang og melodiske udvikling ligger virkelig bekvemt; derved er mulighederne for at skabe en rolig klaverhånd og en af- spændt spillestil hos eleverne størst. De stykker, som mangler kildeangivelse, er kommet til under arbej- dets gang; alle øvrige udsættelser er skrevet til denne samling. Hvor intet andet er bemærket, er de danske oversættelser foretaget af Inger Johanne Jensen. »Spilleglæde og musikantisk ånd« må stå som motto for denne spillebog. Det bør være en ledestjerne i al musikundervisning af børn, og det har også været målsætning for den klaverundervisning, ud af hvis er- faringer denne første del af »Vi spiller klaver« er vokset frem. Carl-Bertil Agnestig Studierektor ved Nacka Musikskola