Beskrivelse
Projekt uafhængighed
Kali Audio IN-5 Studie Monitor . Kali’s IN-5 er en af de mest innovative studiemonitorer, der nogensinde er lavet. Ved at kombinere de naturlige fordele ved et 3-vejs design med hyperrealistisk billeddannelse af en koaksial mellemtone og diskant, giver den mere gennemsigtighed, lavere forvrængning og et lydbillede, der skal høres for at blive troet.
Ydeevne
Strøm. Detalje. Lydbillede.
IN-5 Studio Monitor er en højttaler som ingen anden. Ved at bruge den samme bashøjttaler og diskanthøjttaler fra Kalis berømte LP-8 tilføjer IN-8 en mellemtonedriver, der omgiver diskanthøjttaleren og fungerer som dens bølgeleder.
Derved bliver både diskanthøjttaleren og basenheden aflastet; med en mindre arbejdsbyrde er de i stand til at spille mere tydeligt og med mindre forvrængning.
Den koaksiale karakter af mellemtone og diskant gør IN-8 til en akustisk punktkilde. Off-axis lobing elimineres derved, hvilket resulterer i et stereolydbillede, der præsenterer lytteren for et hyperrealistisk detaljeniveau.
Alt dette betyder, at IN-8 er ekstremt præcis og nem at blande på, og at blandinger lavet på IN-8 vil overføres vidunderligt til andre systemer.
Billedbehandling
Vi ved. Vi bliver ved med at tale om den “hyperrealistiske” billeddannelse af IN-5. Hvad betyder det?
Når du lytter til et stereosæt med højttalere, hører du information om, hvor instrumenter og afspillere var placeret, da materialet blev optaget. Selv med rent digitalt materiale kan producenter manipulere fysiske placeringer af elementer i mixet, og du vil høre disse på en stereooptagelse.
Dette giver ikke kun producenterne mulighed for at skabe interessante rumlige effekter, men det betyder, at du kan arbejde hurtigere og med mere selvtillid. Et præcist lydbillede lader dig “se” hvert element i mixet foran dig, så du kan høre præcis, hvad der sker, når du foretager ændringer.
2-vejs systemer med gode bølgeledere, som Kalis LP-6 og LP-8, gør et godt stykke arbejde med at formidle denne rumlige information. Men fordi diskanthøjttaleren og bashøjttaleren på disse højttalere (og de fleste studiemonitorer!) er adskilte, går denne information tabt i rummet umiddelbart over og under højttaleren. Det betyder, at du i lyttepositionen ikke hører det fulde stereobillede.
IN-5 løser dette problem. Diskanthøjttaleren og mellemtonen deler et akustisk center, og basenheden krydses over ved 330 Hz, så afstanden mellem bashøjttaleren og mellemtonen er godt under en kvart bølgelængde ved krydsningspunktet. Det betyder, at IN-5 akustisk er en punktkilde. Som sådan har den samme fremragende retningsbestemmelse, som LP-6 og LP-8 har på deres sider i hele 360 grader rundt om højttaleren. Du hører al den rumlige information ved lyttepositionen, så lydbilledet, du hører, vil have alle detaljer, der er til stede i mixet.
Klarhed
IN-5’s samlede harmoniske forvrængning er mindre end 1,4%, hvilket er enestående. Dette er resultatet af at aflaste både basenheden og diskanthøjttaleren, så begge udfører mindre arbejde. Bashøjttaleren krydses over ved 280 Hz, hele 2,5 oktaver lavere end på LP-8.
Diskanthøjttaleren krydses ved 2800Hz, næsten en oktav højere end på LP-8. Optager pladsen imellem i IN-5-systemets helt: den 4-tommers profiloptimerede mellemtonedriver. Denne chauffør har meget arbejde at gøre. Udover at gengive mellemtonefrekvenser fungerer den også som bølgeleder for diskanthøjttaleren. Det betyder, at formen skulle konstrueres præcist for at give en ideel spredningskarakteristik for diskanthøjttaleren.
Det betyder også, at mellemtonen skal forblive stille. I mange andre koaksiale eller koncentriske systemer forårsager høj udsving fra den større driver intermodulationsforvrængning og forringer systemets nøjagtighed. Mellemtonen på IN-5 er begrænset til mindre end 1 millimeter peak-udflugt, hvilket gør den akustisk stationær, mens den stadig giver mellemtone for at holde trit med den kraftige bashøjttaler og diskanthøjttaler.
Boundary EQ kontrol
En højttalers givne position i et rum kan drastisk ændre dens frekvensrespons. En højttaler placeret op ad en væg eller på et skrivebord vil lyde meget anderledes end en højttaler placeret på et stativ, selv i et velbehandlet rum. Hårde overflader som vægge, bordplader og optagekonsoller kan ændre skærmens lave frekvensrespons og forringe lydens overordnede klarhed. Heldigvis er de fleste af de almindelige positioner ret forudsigelige og lette at korrigere.
Kalis team foretog vores Boundary EQ-tuning i The Village Studios i Los Angeles og kom med grænsekompensations-EQ-indstillinger for at hjælpe dig med at få den optimale lyd til det sted, hvor du skal placere dine højttalere. Kombineret med LF- og HF-trimningerne vil dette sikre at højttalerne lyder bedst muligt uanset hvilket rum du mikser i, eller hvor højttalerne er placeret.
Lette forbindelser
IN-5 har balancerede XLR- og TRS-indgange og en ubalanceret RCA-indgang.
RCA-indgangen kan indstilles til -10 dBu-følsomhed, når du bruger forbrugerenheder som en bærbar eller smartphones hovedtelefonstik.